Kanovereniging Frisia is opgericht op 1 september 1948. Op 1 Juli 1950 kreeg de vereniging de koninklijke goedkeuring. De oprichters waren: Philip de la Chambre, Wim Pool, Leo van de Pavert, Gerrie Zwiers, Joop en Frits de Ruiter, Herbert Backer, Han Drost en Riet van Dijk.

In het begin bestond Frisia voornamelijk uit de hierboven genoemde groep, die betrokken was bij de oprichting. Wat later, in de jaren ’60, toen het ledenbestand meer in overeenstemming was met de bergingscapaciteit van de loods (30 boten) kreeg Frisia ‘praatjes’ en claimde meer ruimte en minder liggeld.

Een eigen clubhuis

De jaren zeventig worden voor Frisia vooral gekenmerkt door een explosieve groei in leden en prestaties. Enkele jaren eerder krijgen de ideeën om een eigen kanoclub in het Amsterdamse Bos te realiseren gestalte. Han Nijenhuis vernam via zijn werk dat de ontwerpers van het Amsterdamse Bos, Cornelis van Heesteren en Jakoba Mulder, in hun plan ook in een kanovereniging hadden voorzien. Om dit plan echter van de grond te krijgen waren twee mensen van groot belang  Rob Diks voor het financiële ambtelijke traject, en Han Nijenhuis, voor het ontwerp en de bouwvergunning, c.q. plaatsing binnen het Bosplan.

Op 12 november 1969 verstrekt de gemeente Amsterdam goedkeuring voor de bouw. In het najaar van 1971 werd met de eigenlijke werkzaamheden

begonnen. In 1974 was de bouw afgerond. Het clubhuis werd toen officieel geopend door de wethouder sport van Amsterdam, Harry Verhey.

Uitbreiding

In 1981 werd besloten een kantine te bouwen. Waarvan in 1983 met de eigenlijke bouw werd begonnen. Han Nijenhuis neemt in 1985 als voorzitter wederom initiatief tot uitbreiding, en zorgt voor aftimmering van de nieuwbouw. De botenloods wordt dieper gemaakt, wat voor meer capaciteit zorgt, en ook een stalling voor de botenwagen en de fitnessruimte wordt een feit.

Sportieve prestaties

Frisia heeft door de jaren heen altijd een actieve rol gespeeld in het organiseren van evenementen. Eind jaren 60 was er de Traverséé d’Amsterdam , een gecombineerd kortebaanprogramma op de Amstel bij de Berlagebrug en een toertocht door de Amsterdamse grachten.

Na alle bouwactiviteiten kwam er weer ruimte voor nieuwe activiteiten waar in de jaren 1974 tot 1983 de Bosbaanregatta de belangrijkste was. Dit was een grote internationaal kortebaanwedstrijd met deelname van wel 13 tot 15 internationale topploegen. Dit evenement is meermalen gebruikt voor classificatie voor de Olympische Spelen en wereldkampioenschappen.

Ook op het gebied van het marathonvaren heeft Frisia  zijn steentje bij gedragen. Zo is er in de jaren 1987 t/m 1989 de Bosplanmarathon gehouden met als klapstuk de internationale grandprix 1990.

Deelname aan grote buitenlandse evenementen is voor Frisianen geen vreemde zaak. Zoals het meedoen aan de Olympische Spelen door Wim Pool en Rob van Weerdenburg. Op Europese en wereldkampioenschappen zijn Frisisanen ook van de partij. Naast de al eerder genoemde Wim Pool en Rob van Weerdenburg zijn er bijvoorbeeld Nicole Bulk en Femke Roos bij de dames. Beide dames hebben ieder vier medailles weten te behalen op World Cups en bereikten in de K4 ooit de derde plaats op een WK Sprint. In het marathonvaren zijn vooral de deelname van Cor de Jong (25 keer Tour de Gudená) 120 km en Rick Daman (winnaar), maar ook de zes World Cup zeges van Nicole Bulk het vermelden meer dan waard.